Monday, December 10, 2012

PELAN STRATEGIK PROGRAM LINUS


PELAN STRATEGIK PROGRAM LINUS
SK ULU SUNGAI SIONG, SIBU


BIL
ISU / FOKUS
STRATEGI PELAKSANAAN
PELAN TINDAKAN
INDIKATOR
INDIKATOR PENCAPAIAN
TARIKH PENCAPAIAN
1.
MURID
1.1                 memastikan semua murid melepasi wajaran.



















1.2                 Profil murid







1.3                 Murid yang tercicir



1.1.1        teman rakan sebaya






1.1.2        Bacalah Sayang






1.1.3        Celik Angka





1.2.1 mewujudkan profil murid terhadap pembelajaran bagi setiap murid.

1.3.1 perjumpaan dengan ibu bapa

Guru LINUS dan guru pemulihan mengenal pasti murid aliran perdana yang boleh membimbing murid LINUS.

Guru LINUS dan guru pemulihan membimbing murid membaca suku kata, perkataan dan ayat mudah.

Guru LINUS dan pemulihan membimbing murid mengaplikasikan asas matematik.

Guru menyediakan latar belakang yang lengkap bagi murid LINUS.



Perjumpaan secara berkala dengan ibu bapa, melawat ke rumah murid.

Murid perdana ayang dipilih akan membiming murid LINUS.




Dijalankan 2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.




Dijalankan 2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.



Semua murid mempunyai profil lengkap dan dikemaskinikan.




Diadakan secara berkala.


Julai – Nov 2011




Julai – Nov 2011






Julai – Nov 2011





Julai 2011







Julai – Nov 2011

2.
GURU
2.1 Pelaksanaan P&P secara berkesan.





2.1.1 Pencerapan P&P.




2.1.2 Latihan Dalam Perkhidmatan





2.1.3 Penggunaan BBM



2.1.4 Mesyuarat
Pentadbir akan menyediakan jadual pencerapan.


Guru yang berkursus diwajibkan mengadakan LDP selepas menghadiri kursus.

Mengadakan bengkel penyediaan BBM yang menarik dan kreatif.

Mengadakan mesyuarat yang melibatkan guru LINUS dan guru pemulihan.

Pentadbir mengadakan pencerapan setiap 3 bulan.


Dijalankan pada setiap bulan.






Dijalankan 2 kali setahun.




Diadakan setiap kali selepas ujian saringan.
Ogos – Nov 2011




Sepanjang tahun





Januari dan Julai 2011




Mac – Nov 2011
3.
Modul
3.1 Penggunaan modul LINUS untuk murid pemulihan.




3.2 Aras modul tidak sesuai untuk murid LINUS.
3.1.1 menggunakan modul mengikut keperluan kumpulan sasaran.


3.2.1 Menyediakan lembaran kerja yang sesuai dengan aras murid.

Guru menggunakan modul mengikut kesesuaian.




Guru menyediakan latihan sampingan.
Modul digunakan setiap kali sesi P&P.





Bahan digunakan pada setiap kali sesi P&P.
Julai – Nov 2011






Julai – Nov 2011
4.
Sudut LINUS
Ruang kelas yang terhad.

Menggunakan ruang yang ada dengan bijak.

Guru kelas perlu menyediakan sudut khas untuk LINUS dalam kelas.

Sudut LINUS perlu dikemaskinikan mengikut keperluan.
Sepanjang tahun.

No comments:

Post a Comment