PELAN STRATEGIK
PROGRAM LINUS
SK ULU SUNGAI
SIONG, SIBU
BIL
|
ISU / FOKUS
|
STRATEGI PELAKSANAAN
|
PELAN TINDAKAN
|
INDIKATOR
|
INDIKATOR PENCAPAIAN
|
TARIKH PENCAPAIAN
|
1.
|
MURID
|
1.1
memastikan semua
murid melepasi wajaran.
1.2
Profil murid
1.3
Murid yang tercicir
|
1.1.1
teman rakan sebaya
1.1.2
Bacalah Sayang
1.1.3
Celik Angka
1.2.1 mewujudkan profil murid terhadap
pembelajaran bagi setiap murid.
1.3.1 perjumpaan dengan ibu bapa
|
Guru LINUS dan guru pemulihan mengenal
pasti murid aliran perdana yang boleh membimbing murid LINUS.
Guru LINUS dan guru pemulihan
membimbing murid membaca suku kata, perkataan dan ayat mudah.
Guru LINUS dan pemulihan membimbing murid mengaplikasikan asas matematik.
Guru menyediakan latar belakang yang lengkap bagi murid LINUS.
Perjumpaan secara berkala dengan ibu bapa, melawat ke rumah murid.
|
Murid perdana ayang dipilih akan
membiming murid LINUS.
Dijalankan 2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.
Dijalankan 2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.
Semua murid mempunyai profil lengkap dan dikemaskinikan.
Diadakan secara berkala.
|
Julai – Nov 2011
Julai – Nov 2011
Julai – Nov 2011
Julai 2011
Julai – Nov
2011
|
2.
|
GURU
|
2.1 Pelaksanaan P&P secara berkesan.
|
2.1.1 Pencerapan P&P.
2.1.2 Latihan Dalam Perkhidmatan
2.1.3 Penggunaan BBM
2.1.4 Mesyuarat
|
Pentadbir akan menyediakan jadual pencerapan.
Guru yang berkursus diwajibkan mengadakan LDP selepas menghadiri kursus.
Mengadakan bengkel penyediaan BBM yang
menarik dan kreatif.
Mengadakan mesyuarat yang melibatkan guru LINUS dan guru pemulihan.
|
Pentadbir mengadakan pencerapan setiap 3 bulan.
Dijalankan pada setiap bulan.
Dijalankan 2 kali setahun.
Diadakan setiap kali selepas ujian saringan.
|
Ogos – Nov 2011
Sepanjang tahun
Januari dan Julai 2011
Mac – Nov 2011
|
3.
|
Modul
|
3.1 Penggunaan modul LINUS untuk murid pemulihan.
3.2
|
3.1.1 menggunakan modul mengikut keperluan kumpulan sasaran.
3.2.1 Menyediakan lembaran kerja yang sesuai dengan aras murid.
|
Guru menggunakan modul mengikut kesesuaian.
Guru menyediakan latihan sampingan.
|
Modul digunakan setiap kali sesi P&P.
Bahan digunakan pada setiap kali sesi P&P.
|
Julai – Nov 2011
Julai – Nov
2011
|
4.
|
Sudut
LINUS
|
Ruang
kelas yang terhad.
|
Menggunakan
ruang yang ada dengan bijak.
|
Guru kelas perlu menyediakan sudut khas untuk LINUS
dalam kelas.
|
Sudut LINUS perlu dikemaskinikan mengikut keperluan.
|
Sepanjang
tahun.
|
No comments:
Post a Comment