PELAN STRATEGIK
PROGRAM PEMULIHAN ( MURID LINUS TEGAR )
YANG TIDAK MEMPUNYAI
CIRI-CIRI PENDIDIKAN KHAS
SK ULU SUNGAI SIONG,
SIBU.
BIL
|
ISU/FOKUS
|
STRATEGI
PELAKSANAAN
|
PELAN
TINDAKAN
|
INDIKATOR
|
INDIKATOR
PENCAPAIAN
|
TARIKH
PENCAPAIAN
|
1.
|
MURID
|
1.1 Memastikan
semua murid melepasi wajaran.
1.2 Profil murid
1.3 Murid
yang
tercicir
|
1.1.1 Teman Rakan Sebaya
1.1.2
Bacalah Sayang
1.1.3 Celik angka
1.2.1 Wujudkan profil murid
terhadap pembelajaran bagi setiap murid.
1.3.1 Perjumpaan dengan ibu
bapa
|
Guru
linus dan guru pemulihan mengenal pasti murid aliran perdana yang boleh
membimbing murid linus tegar.
Guru
linus/pemulihan membimbing murid mengenal huruf, membaca suku kata, perkataan
dan ayat mudah.
Guru
linus/pemulihan membimbing murid membaca angka, mengenal angka serta
mengaplikasikan sas matematik.
Guru
menyediakan latar belakang yang lengkap bagi murid tegar.
Perjumpaan
secara berkala dengan ibu bapa, melawat ke rumah murid.
|
Murid
perdana yang dipilih akan membimbing murid linus tegar.
Dijalankan
2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.
Dijalankan
2 kali seminggu,20 minit sebelum sesi P&P
Semua
murid mempunyai profil lengkap dan dikemas kini.
Diadakan
secara berkala.
|
Julai-Nov
2011
Julai
– Nov 2011
Julai – Nov 2011
Julai
2011
Julai-Nov
2011
|
2.
|
Guru
|
2.1
Pelaksanaan
P&P secara
berkesan.
|
2.1.1
Pencerapan
P&P
2.1.2 Latihan
Dalam perkhidmatan
2.1.3
Penggunaan BBM
2.1.4
Mesyuarat
|
Pentadbir
akan menyediakan jadual pencerapan.
Guru
yang berkursus diwajibkan mengadakan LDP selepas menghadiri kursus.
Mengadakan
bengkel penyediaan BBM yang menarik dan kreatif.
Mengadakan
mesyuarat yang melibatkan guru linus dan guru pemulihan.
|
Pentadbir
mengadakan pencerapan setiap 3 bulan.
Dijalankan
pada setiap bulan.
Dijalankan
2 kali setahun
Diadakan
setiap kali selepas ujian saringan.
|
Ogos
–Nov 2011
Sepanjang
tahun
Januari
dan Julai 2011
Mac-Nov
2011
|
3.
|
Modul
|
3.1
Penggunaan modul LINUS untuk murid
pemulihan.
3.2
|
3.1.1
Menggunakan modul mengikut keperluan kumpulan sasaran.
3.2.1
Menyediakan lembaran kerja yang sesuai dengan aras murid.
|
Guru
menggunakan modul mengikut kesesuaian.
Guru
menyediakan latihan sampingan.
|
Modul
digunakan setiap kali sesi P&P.
Bahan
digunakan pada setiap kali sesi P&P.
|
Julai-
Nov 2011.
Julai
– Nov 2011.
|
4.
|
Bilik
Pemulihan
|
4.1
Bilik kurang kondusif dan kurang peralatan untuk P&P.
|
4.1.1 Melakukan penyelenggaraan bilik.
|
Guru
pemulihan melaporkan sebarang kerosakan kepada pihak pentadbir.
|
Setiap
kali berlaku kerosakan.
|
Sepanjang
tahun.
|
No comments:
Post a Comment