Monday, December 10, 2012

PELAN STRATEGIK PROGRAM PEMULIHAN (LINUS EGAR)


PELAN STRATEGIK PROGRAM PEMULIHAN ( MURID LINUS TEGAR )
YANG TIDAK MEMPUNYAI CIRI-CIRI PENDIDIKAN KHAS
SK ULU SUNGAI SIONG, SIBU.
BIL
ISU/FOKUS
STRATEGI PELAKSANAAN
PELAN TINDAKAN
INDIKATOR
INDIKATOR PENCAPAIAN
TARIKH
PENCAPAIAN
1.
MURID
1.1   Memastikan 
 semua murid melepasi wajaran.

















1.2 Profil murid





1.3   Murid yang
tercicir

1.1.1  Teman Rakan Sebaya





1.1.2 Bacalah  Sayang





1.1.3 Celik angka





1.2.1 Wujudkan profil murid terhadap pembelajaran bagi setiap murid.

1.3.1 Perjumpaan dengan ibu bapa

Guru linus dan guru pemulihan mengenal pasti murid aliran perdana yang boleh membimbing murid linus tegar.

Guru linus/pemulihan membimbing murid mengenal huruf, membaca suku kata, perkataan dan ayat mudah.

Guru linus/pemulihan membimbing murid membaca angka, mengenal angka serta mengaplikasikan sas matematik.

Guru menyediakan latar belakang yang lengkap bagi murid tegar.


Perjumpaan secara berkala dengan ibu bapa, melawat ke rumah murid.

Murid perdana yang dipilih akan membimbing murid linus tegar.



Dijalankan 2 kali seminggu, 20 minit sebelum bermula sesi P&P.



Dijalankan 2 kali seminggu,20 minit sebelum sesi P&P




Semua murid mempunyai profil lengkap dan dikemas kini.


Diadakan secara berkala.
Julai-Nov 2011





Julai – Nov 2011





Julai – Nov 2011





Julai 2011





Julai-Nov 2011
2.
Guru
2.1 Pelaksanaan
      P&P secara 
      berkesan.         
2.1.1 Pencerapan
          P&P



2.1.2  Latihan    
          Dalam              perkhidmatan




2.1.3 Penggunaan BBM


2.1.4 Mesyuarat
Pentadbir akan menyediakan jadual pencerapan.


Guru yang berkursus diwajibkan mengadakan LDP selepas menghadiri kursus.


Mengadakan bengkel penyediaan BBM yang menarik dan kreatif.

Mengadakan mesyuarat yang melibatkan guru linus dan guru pemulihan.


Pentadbir mengadakan pencerapan setiap 3 bulan.


Dijalankan pada setiap bulan.




Dijalankan 2 kali setahun


Diadakan setiap kali selepas ujian saringan.
Ogos –Nov 2011




Sepanjang tahun




Januari dan Julai 2011


Mac-Nov 2011
3.
Modul
3.1 Penggunaan modul LINUS untuk  murid pemulihan.




3.2 Aras modul tidak sesuai untuk murid tegar.


3.1.1 Menggunakan modul mengikut keperluan kumpulan sasaran.


3.2.1 Menyediakan lembaran kerja yang sesuai dengan aras  murid.
Guru menggunakan modul mengikut kesesuaian.




Guru menyediakan latihan sampingan.
Modul digunakan setiap  kali sesi P&P.





Bahan digunakan pada setiap kali sesi P&P.
Julai- Nov 2011.






Julai – Nov 2011.
4.
Bilik Pemulihan
4.1 Bilik kurang kondusif dan kurang peralatan untuk P&P.

4.1.1  Melakukan penyelenggaraan bilik.
Guru pemulihan melaporkan sebarang kerosakan kepada pihak pentadbir.

Setiap kali berlaku kerosakan.
Sepanjang tahun.

No comments:

Post a Comment